- Jos käytät Uberia tai Grabiä Balilla, tee se huomaamattomasti. Tilaa auto johonkin paikkaan, jonka edessä ei ole palveluja kieltävää merkkiä, esimerkiksi sivukadulle. Istu eteen kuskin viereen - se herättää vähemmän huomiota kuin vaikkapa kuski sekä kaksi turistia takapenkillä.
- Et välttämättä onnistu saamaan kyytipalvelun kautta itsellesi hakijaa pois turistikohteelta. Suunnittele siis myös paluumatka retkellesi - useimmat hotellit järjestävät retkiä yksityisautoilla ja niitä saa myös matkatoimistoista.
- Kyytipalveluiden autoja on harvakseltaan kauempana kaupunkien ulkopuolella. Onnistuimme saamaan Uberin Candi Dasasta Benoaan vain, koska kuski oli juuri tuonut jonkun toiseen suuntaan. Matkat yksityisautoilla hotellien ja matkatoimistojen puolesta ovat kalliimpia.
- Maksa Uber ja Grab käteisellä, vältä laittamasta luottokorttitietojasi suoraan kännykän ohjelmaan - tällöin kuski ei voi merkitä matkaa ajetuksi.
- Ilmoita väärinkäytöksistä palvelun ylläpitäjälle - saat rahasi takaisin, mutta siihen voi kulua aikaa
- Jos tiedät perinteisen taksin huijaavan, kerro kuskille matkan lopuksi että maksat vain oikean summan. Näytä hänelle matkan reitin pituus sekä miten laskit hinnan taksissa näkyvillä olevasta hinnasta. Seuraa reittiä kartalta ja kerro kuskille, jos mielestäsi reittivalinta on outo (esimerkiksi edestakaisin katuja ajeleminen tai selkeästi pitempi ja ruuhkaisempi reitti). Jos tilanne kärjistyy, huomioi että joissakin maissa viranomainen voi olla kuskin puolella. Aina ei voi voittaa, vaikka olisi oikeassa.
- Älä mene taksiin, jossa ei ole mittaria, hintaa näkyvillä tai joka ei suostu laittamaan mittaria päälle. Sovi matkan hintaa etukäteen vain, jos se on yleinen käytäntö ja olet selvittänyt paljonko matkasi tulisi maksaa.
- Ole ystävällinen ja kohtelias puuttuessasi epäkohtiin, mutta tee myös selväksi että tiedät, mitä tapahtui.
Yhteenveto
Balin perinteiset taksit ovat itse ajaneet itsensä ahdinkoon, jossa turisti mieluusti käyttäisi luotettavampaa ja tuttua palvelua, vaikka kuski sitten ei olisikaan taksifirman alainen. Nyt ne taistelevat tilannetta vastaan täysin väärin keinoin.
Kuala Lumpurissa esimerkiksi perinteisen taksin saa nykyään myös palveluiden kautta - olimme juuri pari päivää sitten taksin kyydissä, joka käytti Grab-sovellusta ensimmäistä kertaa. He ovat huomanneet mahdollisuuden tehdä enemmän rahaa palveluiden kautta tiettyinä aikoina, kun perinteinen taksi seisoisi pitkässä taksiletkassa vaikkapa aseman edessä.
On ymmärrtettävää, että takseja pelottaa palvelun hinnoittelun muuttuminen, mutta taksit ovat kuitenkin etenkin Aasiassa osa julkista liikennettä. Niitä käyttävät usein juuri ne, joilla ei ole varaa tai mahdollisuutta auton ostoon. Turistisimmilla alueilla taksit on kuitenkin usein hinnoiteltu yli paikallisen hintatason ja tästä ongelmat sitten alkavat.
|
Balin maaseutu on upeaa ja olisi ikävää, jos auto-ongelmat vaikeuttavat turhaan matkustamista. |
Luonnollisempaa olisi, etteivät kyydit ole super kalliita. Esimerkiksi Lontoossa on jo vuosikausia toiminut oma minicab systeemi, jossa taksi tilataan paikasta A paikkaan B ja se on huomattavasti perinteistä Lontoon mustaa taksia edullisempi. Näitä kyytejä ei saa suoraan kadulta, mikä on black cabien aluetta.
Lopuksi vielä sanottakoon, että sekä Grab että Uber toimivat loistavasti esimerkiksi Yogyakartassa Indonesiassa sekä Malesiassa Kuala Lumpuria ja Langkawin lomasaarta myöten. Ongelma on nimenomaan Balilla.
Monessa kaupungissa, joissa perinteiset taksit ovat huijanneet turisteja nämä ovat ihan loistavia ja laillisia palveluja, joita käyttävät myös paikalliset. Etenkin Grabistä tilatessamme olemme välillä saanut kummeksuntaa, kuinka turisti tietää käyttää ohjelmaa.